דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצויי פיטורין - לא למפוטר בלבד! 

מאת    [ 11/06/2008 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 7503 פעמים ]

פיצויי פיטורין - לא למפוטר בלבד!

שירה בן אשר, עו"ד


בדומה לפיטורי המאמן אברהם גרנט, פיטורים של עובד בתנאים מסוימים, מזכים את העובד בפיצויי פיטורין.
אולם, בשנים האחרונות, מפרישים המעבידים, כבר עם כניסת העובד לתפקיד, סכום עבור העובד בגין פיצויי פיטורין, לקופת גמל או קופת חסכון, אותם מקבל העובד בכל מקרה גם אם התפטר מיוזמתו.
תשלום לקופת ביטחון כאמור, מאפשר לעובד לקבל את פיצויי הפיטורין שנצבר בתוכניות השונות, בכל מקרה, ללא קשר לסיבת עזיבת העבודה.
יחד עם זאת, עבור עובד ותיק, חישוב הפיצויים בקופת הביטחון, אינו מעדכן את עליות השכר הריאליות ויוצר פער בין חישוב הפיצויים שנצברו במהלך השנים בקופה לבין תשלום הפיצויים המגיעים לעובד על פי חוק ללא הפרשה לקופת חסכון.

הזכות לפיצויי פיטורין

באופן כללי, על פי חוק פיצויי פיטורין תשכ"ג 1963, עובד שעבד שנה אחת ברציפות במקום העבודה ופוטר על ידי מעבידו, או עובד עונתי שעבד שנתיים בשתי עונות ופוטר, זכאי לפיצויי פיטורין.
בדומה לכך, עובד שעבר ממקום עבודה למקום עבודה או שנתחלפו מעבידיו, זכאי לקבל פיצויים ממעבידו הקודם, זולת אם המעביד החדש התחייב בכתב, לשלם את פיצויי הפיטורין במקום המעביד הקודם.


התפטרות שדינה פיטורין

לכלל זה קיימים מספר חריגים. החוק מונה מספר מצבים בהם התפטרות או הפסקת עבודה מצד עובד, בנסיבות מסוימות, תחשב כפיטורין ותזכה את העובד בפיצויים.

כך למשל, עובד שהתפטר עקב מצב בריאותי לקוי, שלו או של בן משפחתו, אשר בצירוף נסיבות מסוימות לא ניתן לצפות ממנו להמשיך לעבוד, יהיה זכאי לפיצויי פיטורין.

בדומה לכך, עובדת שילדה או עובדת שאימצה ילד ולאחר תשעה חודשים, התפטרה על מנת לטפל בילדיה, תהא זכאית לפיצויי פיטורין.
גם עובדת שהתפטרה עקב שהיה במקלט לנשים מוכות, בתנאים מסוימים זכאית לפיצויי פיטורין.

מקרה נוסף המזכה את העובד בפיצויי פיטורין, הינו התפטרות עקב מעבר למקום מגורים חדש בתנאים מסוימים, כגון מעבר לאיזור פיתוח או מעבר לישוב חקלאי או מעבר בשל נישואין.

מקרים אחרים, המעידים על סיום היחסים ושינוי הנסיבות, כגון פטירתו של מעביד או עובד, תאגיד שפורק או נמחק, פשיטת רגל של המעביד, גיוס העובד לצבא או למשטרה וכן חוזה שנחתם לתקופה קצובה והסתיים, יזכה העובד בפיצויים בכפוף לתנאים הקבועים בחוק.

הרעה מוחשית בתנאי עבודה

לעיתים התפטרות של עובד מעבודתו נובעת בשל שינוי לרעה בתנאי העבודה של העובד המהווה פגיעה בזכויותיו, לרבות בשל יחסי העבודה לקויים, באופן כזה, שלא ניתן לצפות כי העובד ימשיך בעבודתו. במקרים אלו על העובד להוכיח כי הרעה זו בתנאי עבודתו הינה מוחשית ומהווה את הגורם העיקרי והמכריע לעזיבתו את התפקיד.
הרעה מוחשית, עשויה להיות כאשר המעביד אינו משלם תשלומים המגיעים לעובד עפ"י דין כמו דמי הבראה, דמי חופשה וביטוח לאומי או כאשר מדובר ביחס משפיל מצד המעביד, הפחתת שכר, שינוי זמני העבודה, או פיגור בתשלום המשכורת.

שיעור הפיצויים
בהתאם לחוק, שיעור פיצויי הפיטורים הוא בגובה שכר בגין חודש עבודה אחד לכל שנת עבודה. עובד שאינו עובד במשכורת חודשית אלא בשכר קבוע, שיעור פיצויי הפיטורין הינו בגובה שכר של שבועיים לכל שנת עבודה ושיעור פיצויים של עובד עונתי הינו יחסי, בהתאם לתקופת עבודתו, אף אם היא אינה מצטרפות לשנה.

יש לזכור כי פיצויי הפיטורין נהנים מפטור ממס עד תקרה מסוימת, להבדיל מיתר מרכיבי השכר החייבים במס.
בנוסף, פיצויי הפיטורין אינם ניתנים להעברה, לשעבוד או לעיקול ואינם חלק מנכסי המעביד במקרה של פטירה, פשיטת רגל או פירוק.
הלנת שכר
לבסוף, אי תשלום פיצויי הפיטורין לעובד או עיכוב בתשלומו, מהווה הלנת שכר. העובד זכאי לתבוע בנוסף לפיצויי הפיטורין גם את השכר המולן, בהתאם לחוק הגנת שכר- תשי"ח 1958.


אין ספק כי פיצוי פיטורין משפיעים, במרבית המקרים, על אופן עזיבת העובד את התפקיד וכן על תפקודו בעבודה, לפיכך בשנים האחרונות, כבר עם קבלת העובד לעבודה, מפרישים המעבידים, בתנאים מסוימים, פיצויים עבור העובד לקופות ביטוח, תגמולים או קרן פנסיה, אותם מקבל העובד בכל מקרה ללא קשר לעזיבתו את התפקיד.
מצב זה מאפשר לעובד אשר אינו מעוניין להמשיך בתפקידו לעזוב את העבודה בנועם תוך ידיעה כי הוא זכאי לפיצוי ותוך חסכון באנרגיה השלילית הכרוכה בסיום יחסי העבודה.


? הכתבה מהווה מידע כללי בלבד, ואין בה כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. הכותבת אינה נושאת באחריות כשלהי כלפי הקוראים.
? הכותבת הינה עורכת דין ומגשרת, העוסקת בתחום האזרחי- מסחרי, איכות סביבה, נדל"ן ודיני המשפחה.
? לתגובות / יצירת קשר עם הכותב ניתן לפנות במייל svivalaw@walla.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב